Proč hledat svoje PROČ

#

Proč hledat svoje PROČ

PROČ není žádný cíl, vize nebo mise. Je to spíš způsob života a fungování. Není to jen pro firmy. Je to odpověď na otázku „Proč takhle žiješ?“

 

Možnáste už někdy někde zavadili o knížku Simona Sinka „Začněte s PROČ“ aneboste zaregistrovali jeho TED Talk/Youtube video, kde nám Simon představuje tzv. zlatej kruh. Vypadá takhle:

PROČ

Jde o to, že většina firem komunikuje o své činnosti „zvenku dovnitř.“ Každá firma ví a poví nám WHAT = CO dělají: „Vyrábíme auta. Vyrábíme počítače. Učíme angličtinu.“ Apod.

Občas nějaká firma i ví HOW = JAK to dělají: „Máme diferenciační přidanou hodnotu. Máme proprietární proces. Máme unikátní selling point.“ Apod.

Velmi málo firem ví svoje WHY = PROČ to dělají, proč existují, proč by to někoho mělo zajímat. 

Komunikace po způsobu CO – JAK… je běžná, ale posuďte sami, jak to s váma zarezonuje: Vyrábíme skvělá vozidla. Jsou úsporná, prostorná a mají kožený interiér. Chcete si jedno koupit?

Je to fajn, ale že by to bylo zrovna inspirativní… to asi ne. Zkusme to obráceně: Věříme ve svobodu a v udávání vlastního směru ať už je vaše cesta jakkoliv dlouhá. Proto si dáváme záležet, aby naše produkty byly úsporné a prostorné. Jen takové vyrábíme vozy…

Možná vás teď napadne, jaký je PROČ Neposer se. Ehm, ehm… počkejte, nahodím slinu.

Neposer se inspiruje lidi k odvaze porozumět i těm nepříjemným pravdám a docílit změn v životě, po kterých touží. Jasně, není to nejuhlazenější marketingový sdělení, ale ani nemá bejt. Není to moto. Je to interní věc, která nás nějak orientuje. Znamená to například, že pokud je někdo natolik úzkoprsej, že má problém s lehkou sprosťárnou, tak pravděpodobně na cestu do nějakých temnějších zákoutí není připravenej a není to náš člověk.  

Nicméně… Fór je v tom, že tohle se netýká jen firem, ale i nás jedinců. Všichni do jednoho víme, CO děláme (třeba za práci). Pár z nás ví, JAK to dělá a hrstka fakt ví, PROČ to dělá. No… PROČ žiješ svůj život, jak ho žiješ? Máš do toho co kecat, anebo se jen tak necháváš cloumat osudem a kde skončíš, tam skončíš?

K čemu mám vědět svoje PROČ?

Znát svoje PROČ je dobrý k lepšímu porozumění svojí cesty životem, svých rozhodnutí, rozhodovacích procesů a taky k převzetí kontroly nad svým životem.

ruce

Lidi jsou fakt jiný, ale hodně z nás si myslívá, že ostatní lidi jsou plus mínus stejný jako já. Takže když dělaj něco, co se mi nelíbí, musí to bejt naschvál… Možná přitom ale jen jedou podle jinýho skripta. Mají jiný PROČ. Když tohle pak dokážeme verbálně jeden druhýmu sdělit, můžeme líp zkalibrovat náš vztah. 

Ostatně i firmy, co řeší, jak si dlouho udržet zaměstnance už zjistili, že toho docílí nejsnáz, když PROČ (důvod existence) firmy zapadá do osobních PROČ jejich lidí. U nás máme jedno osobní PROČ porozumění a jiný zase osobní růst, což se nám hezky doplňuje.

Startupistům se teda taky hodí znát svoje PROČ pro motivaci svých kolegů a zarezonuje to i s tím správným segmentem zákazníků. Je totiž lepší tahat za nitky srdce než jen do aleluja vysvětlovat kopec benefitů.

Navíc, když znáte svoje PROČ a kolega taky, můžete si je říct a redukovat tím konflikty, nepříjemnosti a zbytečný naschvály. PROČ je totiž způsob života. Není to rozhodnutí, ale je to důležitou součástí osobnosti. 

Když s klienty hledáme jejich PROČ, často je usměrňuju tím, že pátráme po jednom hodnotovým slově. Je to slovo, u kterýho se člověku nadme hruď, naběhne husina, kývne si apod. Může to být třeba: řád. 

Takovej člověk už v dětství třídil autíčka podle barev, skládal si oblečení a vždycky chtěl dodržovat pravidla. Dneska má poznámkový sešit s barevnýma štítkama a taky každej zvýrazňovač má vlastní funkci. Když jede na dovolenou, má podrobný itinerář a jídelníček na celý týden. No, a pokud se v týmu sejde zrovna s někým, jehož PROČ je spontánnost… Asi si to děcka budou muset nějak vykomunikovat…

Jste zvědaví, jaký je vaše PROČ? Objednejte si u nás workshop/konzultaci a přijdeme na to, anebo si můžete víc přečíst v mojí knížce Neposer se.

 

adam@accentartisan.com

alex@accentartisan.com

 

Buďme v kontaktu