5 tipů JAK se vypořádat s problémy v podnikání

#

Podnikání není pro každýho. To je třeba říct, protože dnes se to startupy jen hemží a je to tak nějak v kurzu. Ten mýtus je totiž velice lákavý. Máte skvělý nápad, nadchnete pro něj pár kamarádů, se kterými získáte pár prvních klientů, a pak už se investoři budou přetahovat o to, aby vám mohli prachama nacpat kapsy.

Ne každý den je ale posvícení, a tak k téhle cestě neodmyslitelně patří „NE“. Může to být jedno odmítnutí za druhým, a když se sejdou, jak už to ostatně bývá, protože zákon schválnosti spolehlivě funguje, začnou člověku lézt na mozek různé myšlenky, například jestli by nebylo lepší toho nechat a někde se zaměstnat…

Proto mám pro vás pár tipů, které zabraly mně při překonávání nelehkých období a pomohly mi soustředit se na to světlo na konci tunelu…

No alt text provided for this image

“ Ne každý den je ale posvícení, a tak k téhle cestě neodmyslitelně patří „NE“.

Dobře, dobře. Tak víme, že odmítnutí k podnikání patří a někdy je dost brutální. No jo, ale co když je ten projekt zrovna vaším snem? Co když neúspěch znamená neúspěch vás jako člověka? Tohle jsou otázky, které jsem si položil více než jedenkrát. Do hloubky na ně odpovídám ve své knížce Neposer se. Myslím, že jsou relevantní a důležité a mít alespoň ponětí o odpovědích může hodně pomoct. Na to, jak se k nim dopracovat mám pro vás těchto 5 tipů:

1) Znejte svoje limity

Viděli jste někdy padoucha ve filmu? Leckdy to bývá tak, že je to nějaký businessman, který pracuje na svém snu, ale zatáhne to až příliš daleko. Překročí hranice, které by neměl a je z něj padouch… Jasně filmy jsou trochu nadnesené, ale je dobré vědět, kam až jste ochotni zajít pro úspěch svého projektu. Pokud jde o srdcovku, tak já osobně ji potřebuju dotáhnout třeba i do hořkého konce. Nechci se totiž jednoho dne probudit v houpacím křesle a říkat si co kdyby….

2) Vyhraňte si čas

Vašemu podniku se může docela dařit. Není to ale takový daření, jaký jste si představovali. Nabízí se tedy otázka, jestli stojí za to pokračovat. Může se vám povést dostat svoje podnikání do takové fáze, že vám to zaplatí něco málo, ale zároveň se vám ukáže, že to nikdy nebude tím miliardovým byznysem, o kterém jste snili. Má cenu pokračovat? Pokud si nejste jistí, není nic jednoduššího než si dát časový limit. Dejte si třeba pět let, šlapejte do toho a buďte totálně ready to potom kopnout do prdele, kdyby se to nijak zvlášť nerozvíjelo. Čas je příliš cenný.

3) Smiřte se s nedostatkem informací

Kdo zná pověst o Tróji, vzpomene si, když se Achilles před válkou ptá matky, která vidí budoucnost, jestli do Tróje jet. Ona mu řekne: „Buď zůstaneš tady a budeš mít šťastnou rodinu, která tě bude milovat a tichý život anebo odjedeš do Tróji a sláva navždy bude provázet tvé jméno. Když ale odjedeš do Tróji, už se nevrátíš…“ Přiznejte se. Jeli byste?

Je to trochu paradox v dnešním informačním věku, ale zřídka máte všechny informace k tomu někdy až mýtickému informovanému rozhodnutí. O předpovídání budoucnosti ani nemluvě. Ne. Budete muset dělat rozhodnutí bez všech informací i ve špatný čas. Dá se to ale ustát, když si přivlastníte postoj, že učiníte to nejlepší rozhodnutí v danou chvíli. Zbytek dořešíte, jak to přijde. 

No alt text provided for this image

4) Obětujte

Michael Rostock-Poplar na jedné svojí přednášce řekl, že podnikání může taky znamenat, že třeba 10 let budete žrát trávu a pak si možná to Ferrari koupíte. Problém je ale v tom, že můžete 10 let tu trávu žrát a na konci stejně dostanete (dosáhnete) velký kulový. Nikdo vám úspěch nezaručí a oběti můžete přinést obrovský. To vlastně není tak docela pravda...

Všichni obětujeme kusy přítomnosti za to, aby budoucnost byla lepší. To ale nutně nemusí znamenat prachy. Může to znamenat ponaučení. Něco užitečnýho se za těch 10 let žraní trávy naučíte, i když vám zrovna nepolezou peníze z uší.

5) Užijte si drobnosti

Nemůže to být jen o tom vydržet, dřít a kontrolovat se. Chce to najít si i úspěchy a radosti. Ty můžou být malé, ale pomůžou vám dostat se přes nějaký ten svrab. Mě to stálo trochu tréninku, ale za chvíli už jsem si všímal i věcí jako hezké oblohy, úsměvu u klienta anebo lajku na Facebooku.

Problémy k podnikání patří. Je velmi snadné nechat se tím pohltit a dávat tomu veškerý čas, ale ve finále by to asi nemělo být tím jediným a možná ani ne tím hlavním, co vás definuje. Tohle si uvědomit vám paradoxně pomůže i s těmi problémy, které přijdou, protože nebudete tolik tlačit na pilu a bude snazší udržet si chladnou hlavu. Možná se zrovna ten byznys trochu sere, ale zase na mě doma čeká skvělá ženská, nebo kámoši mě berou na vodu nebo… Jak to máte vy?

Buďme v kontaktu